Wie kan mij helpen met het volgende.
De patient is een Yamaha Neos YN50FU uit 2012, paarduizend km gelopen. De scooter heeft een jaar of 4-5 stil gestaan. Nieuwe accu, nieuwe olie en nieuwe benzine, en hij loopt als een zonnetje. So far, so good.
Hoewel ik geen enkele ervaring heb met sleutelen aan scooters, ben ik toch bezig hem zelf een beurt gegeven, just for the fun of it. Ik heb een werkplaatshandboek van deze scooter, en hoewel ik alle beginnersfouten maak die je kunt bedenken kom ik er (na een tijdje) meestal wel uit. Maar (nog) niet bij dit.
Ik wilde de koelvloeistof verversen. Ik heb alle koelvloeistof afgetapt: radiateur en reservoir leeg laten lopen. Daarna de radiateur gevuld tot de verse koelvloeistof uit de ontluchtingsschroef op het thermostaathuis liep, en het koelvloeistofreservoir opnieuw gevuld.
Bij een proefrit ging na 5-10 minuten het temperatuurlampje branden. Motor af gezet, en na een paar minuten contact weer aan: waarschuwingslampje bleef uit. Na een paar minuten rijden lampje weer aan, etc.
De onderste slang van de radiateur (uitlaat) wordt een heel klein beetje warm, maar volgens mij is dat gewoon straling van de cylinder. De radiateur zelf en de retourleiding blijven koud. Er lijkt geen koelvloeistof door de radiateur te stromen.
Daarom heb ik vanmiddag de thermostaat uitgebouwd, en getest in een schaaltje kokend water: hij gaat keurig open en na een tijdje, als het water afkoelt, weer dicht.
Alles weer in elkaar gezet, en koelvloeistof weer bijgevuld, maar het probleem met de te hoge motortemperatuur blijft, en de radiateur blijft nog steeds koud.
Er zit wel vloeistof in, maar het stroomt niet rond. Omdat de thermostaat goed lijkt te werken, vermoed ik nu dat er ergens lucht in het systeem zit, bijvoorbeeld in de waterpomp, kan dat?
Heb ik het verversen verkeerd gedaan? Kan er lucht in het systeem zitten? Hoe krijg ik die lucht er weer uit? Heb ik iets anders verkeerd gedaan? Nou ja, het idee is duidelijk: HELP!
De patient is een Yamaha Neos YN50FU uit 2012, paarduizend km gelopen. De scooter heeft een jaar of 4-5 stil gestaan. Nieuwe accu, nieuwe olie en nieuwe benzine, en hij loopt als een zonnetje. So far, so good.
Hoewel ik geen enkele ervaring heb met sleutelen aan scooters, ben ik toch bezig hem zelf een beurt gegeven, just for the fun of it. Ik heb een werkplaatshandboek van deze scooter, en hoewel ik alle beginnersfouten maak die je kunt bedenken kom ik er (na een tijdje) meestal wel uit. Maar (nog) niet bij dit.
Ik wilde de koelvloeistof verversen. Ik heb alle koelvloeistof afgetapt: radiateur en reservoir leeg laten lopen. Daarna de radiateur gevuld tot de verse koelvloeistof uit de ontluchtingsschroef op het thermostaathuis liep, en het koelvloeistofreservoir opnieuw gevuld.
Bij een proefrit ging na 5-10 minuten het temperatuurlampje branden. Motor af gezet, en na een paar minuten contact weer aan: waarschuwingslampje bleef uit. Na een paar minuten rijden lampje weer aan, etc.
De onderste slang van de radiateur (uitlaat) wordt een heel klein beetje warm, maar volgens mij is dat gewoon straling van de cylinder. De radiateur zelf en de retourleiding blijven koud. Er lijkt geen koelvloeistof door de radiateur te stromen.
Daarom heb ik vanmiddag de thermostaat uitgebouwd, en getest in een schaaltje kokend water: hij gaat keurig open en na een tijdje, als het water afkoelt, weer dicht.
Alles weer in elkaar gezet, en koelvloeistof weer bijgevuld, maar het probleem met de te hoge motortemperatuur blijft, en de radiateur blijft nog steeds koud.
Er zit wel vloeistof in, maar het stroomt niet rond. Omdat de thermostaat goed lijkt te werken, vermoed ik nu dat er ergens lucht in het systeem zit, bijvoorbeeld in de waterpomp, kan dat?
Heb ik het verversen verkeerd gedaan? Kan er lucht in het systeem zitten? Hoe krijg ik die lucht er weer uit? Heb ik iets anders verkeerd gedaan? Nou ja, het idee is duidelijk: HELP!