Yamaha Neos 4T Koelvloeistof probleem.

JaapK

New Member
Wie kan mij helpen met het volgende.
De patient is een Yamaha Neos YN50FU uit 2012, paarduizend km gelopen. De scooter heeft een jaar of 4-5 stil gestaan. Nieuwe accu, nieuwe olie en nieuwe benzine, en hij loopt als een zonnetje. So far, so good.
Hoewel ik geen enkele ervaring heb met sleutelen aan scooters, ben ik toch bezig hem zelf een beurt gegeven, just for the fun of it. Ik heb een werkplaatshandboek van deze scooter, en hoewel ik alle beginnersfouten maak die je kunt bedenken kom ik er (na een tijdje) meestal wel uit. Maar (nog) niet bij dit.

Ik wilde de koelvloeistof verversen. Ik heb alle koelvloeistof afgetapt: radiateur en reservoir leeg laten lopen. Daarna de radiateur gevuld tot de verse koelvloeistof uit de ontluchtingsschroef op het thermostaathuis liep, en het koelvloeistofreservoir opnieuw gevuld.
Bij een proefrit ging na 5-10 minuten het temperatuurlampje branden. Motor af gezet, en na een paar minuten contact weer aan: waarschuwingslampje bleef uit. Na een paar minuten rijden lampje weer aan, etc.
De onderste slang van de radiateur (uitlaat) wordt een heel klein beetje warm, maar volgens mij is dat gewoon straling van de cylinder. De radiateur zelf en de retourleiding blijven koud. Er lijkt geen koelvloeistof door de radiateur te stromen.
Daarom heb ik vanmiddag de thermostaat uitgebouwd, en getest in een schaaltje kokend water: hij gaat keurig open en na een tijdje, als het water afkoelt, weer dicht.
Alles weer in elkaar gezet, en koelvloeistof weer bijgevuld, maar het probleem met de te hoge motortemperatuur blijft, en de radiateur blijft nog steeds koud.
Er zit wel vloeistof in, maar het stroomt niet rond. Omdat de thermostaat goed lijkt te werken, vermoed ik nu dat er ergens lucht in het systeem zit, bijvoorbeeld in de waterpomp, kan dat?

Heb ik het verversen verkeerd gedaan? Kan er lucht in het systeem zitten? Hoe krijg ik die lucht er weer uit? Heb ik iets anders verkeerd gedaan? Nou ja, het idee is duidelijk: HELP! :confounded:
 
Advertisement - register to remove this

Mijn advies is om de thermostaat te verwijderen. (Let dan op dat je de o-ring laat zitten.) Deze gaat op ten duur namelijk altijd kapot bij deze scooters.
Bovenop de aansluiting van de koelslang naar de cilinder (waar de thermostaat in zit, zit een ontluchtingsbout die je met dop sleutel 8 kan losdraaien. Deze moet je eruit draaien, het koelsysteem vullen en de scooter laten draaien. Op geven moment zie je vanzelf dat de lucht eruit is als de koelvloeistof uit het gat wilt komen. Op dat moment draai je de bout er weer in. Het systeem is vrij klein dus er gaat niet heel veel koelvloeistof in.
 
Zie je ook niets in het reservoir rond stromen , vooral , als je de thermostaat eruit hebt , zoals @Raymen voorstelt ? Hoewel deze nu goed lijkt te werken .
Dan zou de waterpomp niet rond pompen , dit vooral omdat ook je slangen niet warm worden , en stuk zijn , of iets met de aandrijving van de pomp
 
Okay, we zijn een weekje verder. Ik ben ook een stukje verder, maar het probleem is nog niet verholpen.

@// Raymen // Ik heb de thermostaat eruit gehaald, maar het probleem blijft. Na een paar minuten op hoog toeren komt mijn temperatuurwaarschuwing weer aan. Even twee minuten afkoelen, en dan kan ik weer 500 m rijden. :rolleyes:
De motor heeft deze keer wat langer gedraaid, en ik voel nu wel dat de radiateur warm wordt, er loopt dus koelvloeistof rond (logisch zonder thermostaat in het circuit). Het is goed mogelijk dat dat de eerste keer (met de thermostaat erin) ook al gebeurde, maar dat ik niet genoeg geduld had.

@trabiarie Ik zag in elk geval niet iets continue rond stromen in het reservoir. Volgens mij moet dat ook niet want het reservoir is bedoeld om af en toe een klein slokje koelvloestof op te vangen of af te geven. Ik liet de scooter warm draaien zonder dop op de radiateur, en plotseling liep het koelwater over de rand heen. Dat zou normaal richting het reservoir geperst worden. Toch?

Ik heb een lijstje gemaakt met mogelijke oorzaken, op volgorde van waarschijnlijkheid:
- verkeerd bijgevuld / lucht in het systeem.
- thermostaat kapot.
- koelkanalen verstopt.
- waterpomp kapot.
- temperatuursensor kapot.
- ECU kapot.

Ik zeg op volgorde van waarschijnlijkheid, ervan uitgaand dat een stilstaande scooter niet slijt, en dus bijvoorbeeld een waterpomp ook niet. Dan is het logischer dat de koelkanaaltjes in de cylinder vervuild zijn.
Ik heb het systeem intussen een paar keer bijgevuld en ontlucht, en misschien doe ik iets hartstikke fout, maar zelfs met het werkplaatshandboek erbij zou ik niet weten wat. Misschien dat er geheime plekjes zijn waarop je moet kloppen, een stiekum schroefje waaraan je moet draaien dat alleen bij de scooterfluisteraars bekend is, maar ik weet het niet. Daarmee kom ik zo niet verder.
De thermostaat had ik al getest, die werkt, en ook met de thermostaat eruit wordt de motor te warm. Die is het dus ook niet.
Ik heb de temperatuursensor eruit gehaald en getest: ding doet het prima. Het werkplaatshandboek geeft de weerstand bij 20 en bij 80 graden en dat meet ik ook ongeveer (kleine afwijking bij 80 graden, maar daardoor gaat temperatuurlampje juist een paar graden te laat aan, niet veel te vroeg).

IMG_8900.jpeg

Bij 80 graden is de weerstand van de sensor 338 ohm.
Daarna een regelbare weerstand aangesloten op de ECU om de temperatuursensor te simuleren. Bij een weerstand van ongeveer 100 ohm gaat mijn temperatuurwaarschuwing aan. De sensor moet eerst afkoelen tot ongeveer 150 ohm voordat het lampje weer uit gaat.
Conclusie: sensor en ECU zijn goed, en mijn motor wordt écht te heet. Als ik een beetje extrapoleer gok ik een graad of 105 tot 110.

Vandaag heb ik de slang tussen de cylinder en de uitgang van de waterpomp los gehaald, en de tuinslang aangesloten op het thermostaathuis.
Het water stroomt zo 'de verkeerde kant' op, om eventueel vuil los te krijgen.
Oops. :oops:

IMG_8911.jpeg

Een liter of vijftig verder:

IMG_8913.jpeg

De waterpomp heb ik uiteindelijk toch ook maar los gehaald. De aandrijving ervan was schoon en droog, en kan na 4000 km nog niet versleten zijn. Toch, gezien de troep die ik uit de cylinder blies wil ik toch ook wel even nakijken hoe de binnenkant van de pomp eruit ziet. Moet sowieso wachten op een nieuwe pakking.

Raymen en Trabiarie bedankt voor het meedenken tot zover!
 
Neem aan dat je ook niet al 12 jaar dit probleem hebt.

Het is een mogelijkheid maar er zijn vast ook andere oorzaken. Was maar ff hard op denken.
 
Neem aan dat je ook niet al 12 jaar dit probleem hebt.

Het is een mogelijkheid maar er zijn vast ook andere oorzaken. Was maar ff hard op denken.

Nou, ik denk achteraf dat het probleem zich wel in de loop van 12 jaar heeft ontwikkeld. Zo oud was de koelvloeistof intussen.
Ik weet niet of een paar jaar stilstaan 'geholpen' heeft, maar oude koelvloeistof kan blijkbaar nare eigenschappen krijgen.
Btw, bedankt voor je hardop denken hoor.

Omdat ik zoveel troep uit de koelkanaaltjes van de cylinder gespoten had wilde ik de waterpomp toch ook nog even van binnen bekijken. Voordat ik hem uit elkaar trok heb ik eerst nieuwe pakkingen besteld. Die kwamen na twee weken eindelijk binnen.
Ik had de pomp er al af gehaald, maar de aanvoerslang zat er nog op. Daarom had ik nog niet gezien wat er in de pomp toevoer zat. :oops:

IMG_8948.jpeg

De koelvloestof was veranderd in aangekoekt koelsnot. Deze gifgroene 'suiker' heb ik maar uit de inlaat geschraapt. Hij zat (bijna) helemaal dicht.
Waarom het nou precies hier vastgekoekt zat weet ik niet.
Alles schoongemaakt en met nieuwe pakkingen weer in elkaar gezet.
Systeem gevuld met vers koelsap en, met een multimeter op de treeplank als tijdelijke temperatuurmeter, een proefritje gemaakt.

IMG_8964.jpeg

De multimeter meet de spanning die de ECU ziet over de temperatuursensor (NTC-weerstand) in het blok.
Bij een koude motor meet je ongeveer 3.5 Volt, steeds minder als de motor warmer wordt. Bij 0.5 V gaat mijn temperatuurwaarschuwing aan, en bij 0,7 weer uit.
Tijdens de proefrit ("Wat zit die vent op die scooter nou de hele tijd tussen zijn benen te kijken?") liep de spanning terug tot tussen de 1 en 1.2 V, afhankelijk van hoe hard ik reed, en of er lucht rond de cylinderkop stroomde om hem extra te koelen. 1.2 V komt overeen met ongeveer 95 graden. Temperatuurwaarschuwing bleef de hele tijd uit.
Radiateur en slangen zijn na de rit warm. Alles werkt!
Gelukt! :)

Iedereen bedankt.
En vergeet niet je koelvloeistof te verversen. ;)
 
Last edited:
Back
Top