Vraag over vervanging van Aerox voor- achterremblokken en het afstellen daarvan.

elianyeh

Minarelli Horizontaal
Ik heb dus ff een vraagje, als ik de voor en achterremblok van mijn (Yamaha) Aerox (2009) ga vervangen. Moet ik dan ook de remmen afstellen? Als ik op youtube kijk zie ik alleen maar filmpjes over t afstellen van de achterrem en geen 1 van de voorrem. En waarmee moet ik opletten als ik de blokjes ga vervangen?

Nog een vraag; Als ik mijn remmen probeer te ontluchten, dan komt er veel minder remvloeistof uit dan dat ik op youtube zie bv... Hoe fix ik dat?
 
Advertisement - register to remove this

Als je de remblokken gaat vervangen , moet je de zuiger / zuigers terug drukken , nieuwe erin , en pompen totdat je renhendel weer hard is .
Let wel op met terug drukken , dan druk je de olie terug in het reservoir , zit dit te vol , kan het overstromen , dus voorzichtig aan .
En met het op pompen van de druk , dat er voldoende olie in het reservoir blijft . Schijfremmen zijn zelfstellend , hoef je verder , als alles goed is , niets aan te doen. Afstellen van de achterrem gaat dan over een trommelrem neem ik aan ?
Zit de remolie er langer als 2 jaar in , is het beter om deze gelijk te vervangen , als je toch bezig bent .
Dat er minder uitkomt , kan komen door : dunnere slang , minder volume , die door de hoofd cilinder verplaatst wordt .
Zolang er olie uit de ontluchting komt met pompen is het oke .
 
Als je de remblokken gaat vervangen , moet je de zuiger / zuigers terug drukken , nieuwe erin , en pompen totdat je renhendel weer hard is .
Let wel op met terug drukken , dan druk je de olie terug in het reservoir , zit dit te vol , kan het overstromen , dus voorzichtig aan .
En met het op pompen van de druk , dat er voldoende olie in het reservoir blijft . Schijfremmen zijn zelfstellend , hoef je verder , als alles goed is , niets aan te doen. Afstellen van de achterrem gaat dan over een trommelrem neem ik aan ?
Zit de remolie er langer als 2 jaar in , is het beter om deze gelijk te vervangen , als je toch bezig bent .
Dat er minder uitkomt , kan komen door : dunnere slang , minder volume , die door de hoofd cilinder verplaatst wordt .
Zolang er olie uit de ontluchting komt met pompen is het oke .
Ik neem aan dat de zuiger wat ik moet induwen die rondjes zijn wanneer ik de blokjes eruit haal? Ik denk dat ik wel weet hoe ik de achterrem moet afstellen door youtube.
Post automatically merged:

Ik neem aan dat de zuiger wat ik moet induwen die rondjes zijn wanneer ik de blokjes eruit haal? Ik denk dat ik wel weet hoe ik de achterrem moet afstellen door youtube.
Nee, ik weet toch niet hoe ik mn achterrem kan afstellen. Ik heb niet zo'n lang horizontaal draadje met zo'n veer eraan die je kan aandraaien. Hoe moet ik mijn achterrem afstellen? Check foto's-
 

Attachments

  • 1715325160143.jpg
    1715325160143.jpg
    185 KB · Views: 6
  • 1715325172388.jpg
    1715325172388.jpg
    117.8 KB · Views: 6
  • 1715325187400.jpg
    1715325187400.jpg
    223 KB · Views: 6
Last edited:
Achterrem hoef je niet af te stellen , zijn ook schijfremmen . Waarom wil je deze afstellen ? Remt het achterwiel niet ?
Check de dikte van de voering van de blokken , en als je hebt geremd , met achterwiel vrij , of hij dan als je de rem loslaat goed vrij loopt .
als je heel ligt de remblokken voelt aanlopen is dat normaal , maar het wiel mag niet afgeremd worden . En ook hier geldt , als de remolie er langer als 2 jaar inzit , vervang het dan , remolie trekt condens ( water) aan , waardoor je vapor lock kan krijgen , als de olie warm wordt , en roest in de remcilinder / zuiger . Die rondjes die tegen de blokken drukken zijn inderdaad de zuigers , die moet je makkelijk in kunnen drukken . Knijp niet je hendel in , als je de blokken eruit hebt , de kans bestaat dat je de zuigers eruit drukt.
 
Achterrem hoef je niet af te stellen , zijn ook schijfremmen . Waarom wil je deze afstellen ? Remt het achterwiel niet ?
Check de dikte van de voering van de blokken , en als je hebt geremd , met achterwiel vrij , of hij dan als je de rem loslaat goed vrij loopt .
als je heel ligt de remblokken voelt aanlopen is dat normaal , maar het wiel mag niet afgeremd worden . En ook hier geldt , als de remolie er langer als 2 jaar inzit , vervang het dan , remolie trekt condens ( water) aan , waardoor je vapor lock kan krijgen , als de olie warm wordt , en roest in de remcilinder / zuiger . Die rondjes die tegen de blokken drukken zijn inderdaad de zuigers , die moet je makkelijk in kunnen drukken . Knijp niet je hendel in , als je de blokken eruit hebt , de kans bestaat dat je de zuigers eruit drukt.
Oke bedankt voor alle info! Ik wist zelf niet dat je een schrijfrem niet kon afstellen, maar nu wel. Er zit heel weinig druk op mijn remmen, er zit wel druk op maar een heel klein beetje. Ik had laatst mijn achterrem ontlucht. Nu heb ik aan iemand anders gevraagd hoe ik mijn remmen op druk kan brengen en hij adviseerde eerst om m'n remmen te ontluchten (wat ik dus al eerder heb gedaan) daarna adviseerde hij dat ik mijn remleiding ging ontkoppelen en daar wachten tot er remvloeistof uit kwam en dan terug op de klauw monteren en daarna vervolgens opnieuw te ontluchten.

Hierbij de stappen die hij mij heeft gegeven en ik wil even voor de zekerheid weten of dit echt zou werken?:

-remleiding loshalen van klauw
-potje helemaal vullen
-rem ingedrukt houden
-wachten tot het er onder uitloopt
-blijf het potje wel gevuld houden anders heb je alsnog lucht in je systeem
-als het er onder uitloopt terug op de klauw
-en dan gewoon ontluchten zoals je deed (paar keer op druk pompen en dan rem ingedrukt houden, nippel open en weer dicht en opnieuw tot je druk hebt.

Ik heb de aerox nog maar 2 weken en toen ik m had gekocht was er al bijna geen druk op de remmen. Ik heb al wel nieuwe remblokjes gehaald, maar ik weet niet of dit het oplost...
 
Nieuwe remblokjes zal de druk niet verhogen , als je zeker weet dat alle lucht eruit is , olie loopt ook uit leiding , als je de rem niet inknijpt , als je hem inknijpt sluit de bodemklep , dus hendel kun je los laten , maar dit is niet de normale procedure. Beter is dan om het reservoir half leeg te halen , en de olie van af de klauw omhoog te pompen naar het reservoir . Je hebt hier speciaal gereedschap voor , ik heb een oliespuit , met een slangetje eraan , die op de ontluchtings nippel past , en zo pomp ik de rem olie terug naar het reservoir .
Is je achter en voor rem volledig lucht vrij , zou je genoeg druk moeten kunnen opbouwen . Er is ook een mogelijkheid , dat de hoofdrem cilinders inwendig lekken , dan bouwen ze wel tot op zekere hoogte druk op , maar de rest lekt langs de zuigers terug het reservoir in .
 
Nieuwe remblokjes zal de druk niet verhogen , als je zeker weet dat alle lucht eruit is , olie loopt ook uit leiding , als je de rem niet inknijpt , als je hem inknijpt sluit de bodemklep , dus hendel kun je los laten , maar dit is niet de normale procedure. Beter is dan om het reservoir half leeg te halen , en de olie van af de klauw omhoog te pompen naar het reservoir . Je hebt hier speciaal gereedschap voor , ik heb een oliespuit , met een slangetje eraan , die op de ontluchtings nippel past , en zo pomp ik de rem olie terug naar het reservoir .
Is je achter en voor rem volledig lucht vrij , zou je genoeg druk moeten kunnen opbouwen . Er is ook een mogelijkheid , dat de hoofdrem cilinders inwendig lekken , dan bouwen ze wel tot op zekere hoogte druk op , maar de rest lekt langs de zuigers terug het reservoir in .
Dus wat zal ik het beste doen? Is trouwens het schoonmaken van de schrijfrem / remblokjes ook effect op de druk? Zo niet, zou je mij stapjes kunnen geven zodat ik die morgen kan uitvoeren en hopen dat er druk komt op mijn remmen?
 
Zoals je het doet zou het goed moeten gaan , Banjo bouten van leiding zou je even los kunnen halen tot je alleen maar olie hebt . Maar de druk opbouw moet toch echt in de hoofd cilinder gebeuren , enigste wat je anders kunt doen is de olie van beneden naar boven pompen . Als de hoofdremcilinders inwendig lekken , kun je hier weinig anders aan doen , dan vervangen . Komt er wel een goed straaltje uit je nippel als je hem los draait ? Zijn de remblokken die er nu opzitten versleten ? Hoeveel voering zit hier nog op ? En schoonmaken / blazen met compressor , kan nooit kwaad .
Door het verslijten van de remblokken , zal alleen het niveau van het reservoir zakken , en niet de druk veranderen , de verplaatsing van de olie in leidingen , en cilinder van de klauw , blijft hetzelfde , alleen de zuigers van de klauw komen meer naar buiten , vandaar verlaging in reservoir .
En dat , als je de zuigers weer terug drukt in de klauw , opletten dat de olie niet overloopt in het reservoir .
Door de druk die je op de zuigers van de klauw zet , gaan die naar buiten , als je de rem los laat , gaat de druk eraf en wordt de zuiger , een klein beetje terug getrokken door de rubber afdichting , die om de zuiger zit , en loopt het wiel weer vrij . Dat kleine stukje wat hij dus terug getrokken wordt moet je overbruggen . Zitten de blokken eenmaal tegen de schijf , krijg je tegendruk , omdat je de hendel harder in knijpt . Nu bouw je dus meer druk op , en rem je harder . Lekt nu de hoofd cilinder ( bij je hendel ) inwendig ,bouw je maar een kleine druk op , en gaat de rest terug , langs de zuiger naar het reservoir . Ik hoop dat ik de werking een beetje begrijpend heb uit gelegd , en dat je begrijpt dat je niets anders kunt doen , dan goed ontluchten .
 
Zoals je het doet zou het goed moeten gaan , Banjo bouten van leiding zou je even los kunnen halen tot je alleen maar olie hebt . Maar de druk opbouw moet toch echt in de hoofd cilinder gebeuren , enigste wat je anders kunt doen is de olie van beneden naar boven pompen . Als de hoofdremcilinders inwendig lekken , kun je hier weinig anders aan doen , dan vervangen . Komt er wel een goed straaltje uit je nippel als je hem los draait ? Zijn de remblokken die er nu opzitten versleten ? Hoeveel voering zit hier nog op ? En schoonmaken / blazen met compressor , kan nooit kwaad .
Door het verslijten van de remblokken , zal alleen het niveau van het reservoir zakken , en niet de druk veranderen , de verplaatsing van de olie in leidingen , en cilinder van de klauw , blijft hetzelfde , alleen de zuigers van de klauw komen meer naar buiten , vandaar verlaging in reservoir .
En dat , als je de zuigers weer terug drukt in de klauw , opletten dat de olie niet overloopt in het reservoir .
Door de druk die je op de zuigers van de klauw zet , gaan die naar buiten , als je de rem los laat , gaat de druk eraf en wordt de zuiger , een klein beetje terug getrokken door de rubber afdichting , die om de zuiger zit , en loopt het wiel weer vrij . Dat kleine stukje wat hij dus terug getrokken wordt moet je overbruggen . Zitten de blokken eenmaal tegen de schijf , krijg je tegendruk , omdat je de hendel harder in knijpt . Nu bouw je dus meer druk op , en rem je harder . Lekt nu de hoofd cilinder ( bij je hendel ) inwendig ,bouw je maar een kleine druk op , en gaat de rest terug , langs de zuiger naar het reservoir . Ik hoop dat ik de werking een beetje begrijpend heb uit gelegd , en dat je begrijpt dat je niets anders kunt doen , dan goed ontluchten .
Weer eens bedankt voor je uitgebreide uitleg! Er komt een klein beetje remvloeistof uit de nippel als ik hem opendraai. Ik ga morgen de klauw & blokjes & schrijfrem even schoon maken / spuiten met remreiniger. Ik vertel je dan wel even hoe versleten mijn blokjes zijn, want ik heb geen idee of ze uberhaupt wel versleten zijn... Hoe moet ik cehcken of er bij mn remhevel iets lekt? Gewoon paar keer pompen en kijken of er iets lekt? Ik ga morgen ook even proberen om de leiding los te halen met een banjo en dan wachten tot er wat uitkomt en dan weer terug op de klauw. Maar wat bedoelde je precies dat ik de rem niet moet vastknijpen wanneer ik er remvloeistof door de leiding wil gaan doen? Want iemand anders zei dat ik de rem moest inhouden en U zegt dat ik m juist niet moet inknijpen?
 
Als je alleen de leiding los draait zal de vloeistof uit het reservoir ook naar beneden lopen , knijp je de handel in , is dit een beetje , daar de bodemklep gesloten wordt , om dezelfde reden moet je bij het ontluchten de remhendel in geknepen houden , dan kan de eventuele lucht niet naar boven , door de bodemklep . Blaas ook de leiding eens door naar twee kanten . Het inwendig lekken zie je niet , hoogstens dat de olie in het reservoir wordt terug gedrukt . En verder ga ik ervan uit dat de aansluitingen , en leidingen niet lekken , anders had je dat gezien . Ik ga nu een weekje weg , daarom antwoord ik zo vroeg , hopelijk reageert , en helpt iemand anders je dan ook . veel succes .
 
Als je alleen de leiding los draait zal de vloeistof uit het reservoir ook naar beneden lopen , knijp je de handel in , is dit een beetje , daar de bodemklep gesloten wordt , om dezelfde reden moet je bij het ontluchten de remhendel in geknepen houden , dan kan de eventuele lucht niet naar boven , door de bodemklep . Blaas ook de leiding eens door naar twee kanten . Het inwendig lekken zie je niet , hoogstens dat de olie in het reservoir wordt terug gedrukt . En verder ga ik ervan uit dat de aansluitingen , en leidingen niet lekken , anders had je dat gezien . Ik ga nu een weekje weg , daarom antwoord ik zo vroeg , hopelijk reageert , en helpt iemand anders je dan ook . veel succes .
Oke bedankt, ik ga vanmiddag even proberen. Ik geef je wel een update. Geniet van je vakantie!
 
Back
Top