Scooters met Dellorto ECS Euro4 start slecht

VinceBog

Member
Hallo,

Ik ondervindt veel startproblemen met een Chinese 4takt scooter die voorzien is met een Dellorto ECS Euro4 carburateur.

Als de scooter eenmaal loopt – na lang starten – dan werkt de choke m.i. goed nu de motor kort op hogere toeren loopt en daarna terugvalt naar stationair. Ook ondervind ik geen problemen als deze warm is; optrekken gaat prima en volgas loopt de scooter ook goed. M.i. kan ik uitsluiten dat er een lek in het spruitstuk is nu de scooter regelmatig loopt; zowel stationair als ook vol gas. De benzinetoevoer heb ik getest en is oké. De bougie vonkt goed en de kleppen heb ik gesteld. Solenoids zijn niet verstopt en het luchtfilter is nieuw. Carburateur heb ik gereinigd en met hoge druk doorgespoten. Echter, het starten bleef slecht.

De enige manier om de scooter te starten, is door de luchttoevoer naar het luchtfilter te blokkeren. Dit houdt m.i. in dat het mengsel te veel lucht bevat bij de koude start. Ik heb zodoende de luchtstelschroef verder naar binnen gedraaid zodat er nog maar 1,5 slag overblijft (; deze stond op 3 slagen). Het mengsel krijgt zodoende minder lucht (= rijker mengsel) maar het resulteerde niet in een verbeterde start. De behuizing van de choke heb ik nader geïnspecteerd. De elektrische choke heeft een iele ronde rubberen ring die voor de afsluiting moet zorgen om zodoende geen valse lucht te trekken. Nu mijn vermoeden is dat de scooter daar valse lucht trekt, heb ik getracht deze beter af te dichten d.m.v. vloeibare pakking over de iele ronde rubberen ring. Helaas bleef het starten slecht. Daarna de behuizing van de choke losgemaakt van de carburateur. Tussen de carburateur en de behuizing van de choke zit wederom een ielige rubberen pakking. Ook deze heb ik getracht beter af te dichten d.m.v. vloeibare pakking maar zonder resultaat. De scooter blijft slecht starten; alleen door de luchttoevoer naar het luchtfilter te blokkeren, kan de scooter gestart worden.

M.i. moet het probleem toch bij de choke gevonden worden nu de scooter goed en regelmatig loopt als deze eenmaal gestart is. Namelijk, als de motor warm is dan start deze meteen. Echter, ik ben nu door mijn ideeën heen qua mogelijke oplossing. Heeft iemand suggesties?
 
Advertisement - register to remove this

De schroef waar je het over hebt is niet een luchtschroef maar een mengselschroef. Rechtsom is armer en linksom is rijker statiomaire mengsel.

Verder, als ik het goed begrijp, heb je het over 2 o-ringen bij de choke. Ik weet niet beter dan dat er maar 1 is. Dus dat deel van je verhaal kan ik niet volgen.
Als de mengselschroef 3 omwentelingen open stond lijkt me dat aan de rijke kant. Misschien is dat zo ingesteld om een defecte choke te compenseren? Zou iig de choke even testen. Het kan zijn dat de choke wel opent maar niet voldoende.
Kan me haast niet voorstellen dat het afsluiten van de luchttoevoer vd luchtfilter voor een aanzienlijke verrijking zorgt. Er lekt wel lucht langs de 2 helften naar binnen. Wel als je de toevoer bij de carburateur afsluit.
Post automatically merged:

Reageert de motor helemaal niet op het draaien aan de mengselschroef? Dat is op zich raar want mijn ervaring is dat die ecs erg gevoelig is.
Je geeft aan dat de solnoids niet verstopt zijn maar ze kunnen wel defect zijn of niet aangestuurd worden. Dat zou kunnen verklaren waarom de motor niet erg reageert en als ze open blijven staan ook het start probleem.
Ik heb begrepen dat veel mensen last hebben met de ecs en dat ze het afkoppelen. Ik weet niet hoelang je de scooter hebt maat misschien is dat gebeurd.
 
Last edited:
Verder, als ik het goed begrijp, heb je het over 2 o-ringen bij de choke. Ik weet niet beter dan dat er maar 1 is. Dus dat deel van je verhaal kan ik niet volgen.
De behuizing van de choke kan je losschroeven van de carburateur. Tussen de chokebehuizing en de carburateur zit die ielige rubberen pakking.

Reageert de motor helemaal niet op het draaien aan de mengselschroef?
Nog niet geprobeerd met draaiende motor. Ga ik alsnog proberen.

Je geeft aan dat de solnoids niet verstopt zijn maar ze kunnen wel defect zijn of niet aangestuurd worden. Dat zou kunnen verklaren waarom de motor niet erg reageert en als ze open blijven staan ook het start probleem.
Ik neem aan dat de solenoids gesloten moeten zijn bij een koude start om zodoende de luchttoevoer te verminderen waardoor het mengsel rijker wordt. #Floris van bommelstijn heeft in dit draadje een dwarsdoorsnede van de Dellorto ECS Euro4 carburateur toegevoegd maar daaruit kan ik de preciese werking van de solenoids bij koude start niet uit opmaken. De gasklepsensor (TPS) geeft hij daar tevens aan met meetwaardes. Die van mij wijken iets af doch ik weet niet in hoeverre dit problematisch is:
Weerstand 1-2: 0,84 KΩ volgens Floris van bommelstijn en bij mij 0,75
Weerstand 1-3: 4,9 KΩ volgens Floris van bommelstijn en bij mij 4,6
Weerstand 2-3: 5,42 KΩ volgens Floris van bommelstijn en bij mij 5,1

Ik heb begrepen dat veel mensen last hebben met de ecs en dat ze het afkoppelen. Ik weet niet hoelang je de scooter hebt maat misschien is dat gebeurd.
De scooter is uit 2018, origineel (dus ECS niet afgekoppeld) en met weinig kilometers i.v.m. de startproblemen.
 
Ik denk niet dat het verschil in weerstandswaarde het probleem is, het gaat om de spanning richting ECU en omdat alle door jouw gemeten waardes wat lager zijn, zijn de verhoudingen ongeveer ook gelijk.

Heb je de filtertjes van de soilenoids ook vervangen/gereinigd want daar kan je probleem ook liggen.
Carburateur zelf ook al eens schoongemaakt?

Een scooter hoeft niet persee onregelmatig stationair te lopen als er ergens valse lucht getrokken wordt dus dit zou ik ook even testen.
 
de misvatting is dat je denkt aan een luchtschroef te draaien, terwijl dit bij dit model carburateur een mengselschroef is: deze moet open om een rijker mengsel te krijgen bij stationair en deellast.
die van m'n Kymco E4, eveneens met dell'orto ECS staat op 3,5 open, start als ik naar de knop wijs of met een trap op de kickstarter.
dat ik 'm kocht stond ie ook op 3 en startte ie ook z'n accu half leeg voordat ie een keer plof zei.
de GTS toscana van voorheen m'n schoonvader, nu van m'n zwager, met dezelfde carburateur, heeft hetzelfde probleem en zelfs erger toen er een slangetje naar 1 van de solenoids miste. mijn Kymco reed op z'n best toen ik er één juist afkoppelde en het slangetje naar de carburateur afblindde, maar gaf dan wel knippercodes met het motorlampje en stonk nogal uit de uitlaat, dus dat heb ik weer teruggedraaid.
 
Last edited:
Een scooter hoeft niet persee onregelmatig stationair te lopen als er ergens valse lucht getrokken wordt dus dit zou ik ook even testen.
Daar dacht ik zelf ook al aan nu het ECS systeem een onregelmatigheid zelf probeert op te lossen waardoor valse lucht opsporen m.i. lastig wordt. Wellicht eerst de solenoids afkoppelen alvorens op valse lucht te gaan testen? Overigens geldt m.i. hetzelfde probleem voor de stand van de luchtschroef/mengselschroef of niet?

Weet iemand overigens of de solenoids gesloten moeten zijn bij een koude start?
 
De schroef waar je het over hebt is niet een luchtschroef maar een mengselschroef. Rechtsom is armer en linksom is rijker statiomaire mengsel.

Als de mengselschroef 3 omwentelingen open stond lijkt me dat aan de rijke kant.
mengselschroef van m'n Kymco E4 staat op 3,5 momenteel, van de zomer gaat ie naar 3,25, startverrijking ("choke") werkt perfect, scooter start met 1 omwenteling via startmotor of kickstart.
 
Zou ik TPS maar even zo laten. Het is + of - 10%. Iig NIET aan je TPS sensor zitten (er van uitgaande dat de merkstreepjes nog tegenover elkaar zitten).
 
Last edited:
Ik heb de mengselschroef op 3,5 slagen gezet. Scooter startte direct. Morgen weer een keer proberen om te bezien of het vandaag geen toevalstreffer qua starten was.

De solenoids zijn overigens in mijn geval gesloten bij koude start en geven dus geen extra lucht.
 
Helaas, vanochtend startte de scooter weer als vanouds. D.w.z. dat de scooter alleen startte door de luchttoevoer naar het luchtfilter te blokkeren. De mengselschroef op 3,5 slagen zetten, heeft dus niet geholpen. Suggesties qua oplossing zijn dus nog steeds welkom.
 
Werking vd choke controleren en indien nodig vervangen
Als de scooter start dan is het toerental hoger en loopt dan terug naar stationair. Dat is m.i. precies de werking van de choke dus m.i. is de choke in orde.
 
Tja dat kan maar dat wil niet zeggen dat de choke ver genoeg open gaat.
Mijn ECS draait koud 2700 RPM en zakt dan gestaag terug naar normaal. Teruglopen begint na 1/2-1 minuut ongeveer.

Verder lees ik niets over compressie. Is dit voldoende? Merk je nog een verschil als je tijdens het starten gas open houdt?
 
zit er nog genoeg olie in
hoeveel kms heeft dat ding gelopen? heeft ie nog wel genoeg compressie (gaat hij snel rond bij het starten? (video?) het kàn voorkomen dat je kleppen blijven hangen op een koolrandje of slijtagerand op de steel en gewoon niet goed sluiten.
of je zuigerveren zijn op.. om maar wat te noemen.
 
zit er nog genoeg olie in
hoeveel kms heeft dat ding gelopen? heeft ie nog wel genoeg compressie (gaat hij snel rond bij het starten? (video?) het kàn voorkomen dat je kleppen blijven hangen op een koolrandje of slijtagerand op de steel en gewoon niet goed sluiten.
of je zuigerveren zijn op.. om maar wat te noemen.
Dat ding heeft maar 3000 km gereden in 6 jaar tijd. Lage km-stand doordat er vanaf de eerste eigenaar al startproblemen waren. Dealer kon het probleem ook niet vinden. Dat ding is dus een maandagmorgenmonster; er zit ergens diep verscholen een probleem. Maar waar?
Post automatically merged:

Verder lees ik niets over compressie. Is dit voldoende? Merk je nog een verschil als je tijdens het starten gas open houdt?
Compressie nog niet gemeten. Ga ik alsnog doen. Gas open houden tijdens starten, maakt geen verschil. Scooter start als ik de luchttoevoer naar het luchtfilter blokkeer met mijn vingers zonder gas te geven.
 
Last edited:
6 jaar stil staan is wel erg lang en niet bepaald bevorderlijk voor de carburateur, zeker met de ethanol wat er bijgemengd wordt.

Ik weet dat je de carb schoon hebt gemaakt maar als ik me goed herinner alleen met lucht. Ik zou het nog eens doen met carburateur cleaner. Pas wel op met rubberen afdichtingen dus helemaal uit elkaar halen en alle rubberen afdichtingen eruit halen (ook de gasschuif membraan). Vergeet niet dat er ook een o-ring bij de mengselschroef zit. Bij de TPS zit ook een o-ring dus dat moet je even kijken wat je daar mee doet. Ik heb de mijne schoon gemaakt met TPS er in en heb er voor gezorgd dat daar geen cleaner bij kwam.
 
Ik weet dat je de carb schoon hebt gemaakt maar als ik me goed herinner alleen met lucht.....
Klopt, durfde het niet aan om deze in een ultrasoon-bad te plaatsen gezien de TPS e.d. Wat mij wel opviel is dat alle luchtleidingen in de carburateur open waren (dwz dat via hoge druk ik lucht voelde blazen bij de uiteindes) doch dat dat niet het geval was bij de benzineleiding van de choke. De bougie blijft ook keer op keer droog. Je zou verwachten met veel starten dat de bougie verzuipt doch dat gebeurt niet. Kan dus ook een probleem van de benzinetoevoer zijn bij de choke.
 
Back
Top