Hallo,
Ik ondervindt veel startproblemen met een Chinese 4takt scooter die voorzien is met een Dellorto ECS Euro4 carburateur.
Als de scooter eenmaal loopt – na lang starten – dan werkt de choke m.i. goed nu de motor kort op hogere toeren loopt en daarna terugvalt naar stationair. Ook ondervind ik geen problemen als deze warm is; optrekken gaat prima en volgas loopt de scooter ook goed. M.i. kan ik uitsluiten dat er een lek in het spruitstuk is nu de scooter regelmatig loopt; zowel stationair als ook vol gas. De benzinetoevoer heb ik getest en is oké. De bougie vonkt goed en de kleppen heb ik gesteld. Solenoids zijn niet verstopt en het luchtfilter is nieuw. Carburateur heb ik gereinigd en met hoge druk doorgespoten. Echter, het starten bleef slecht.
De enige manier om de scooter te starten, is door de luchttoevoer naar het luchtfilter te blokkeren. Dit houdt m.i. in dat het mengsel te veel lucht bevat bij de koude start. Ik heb zodoende de luchtstelschroef verder naar binnen gedraaid zodat er nog maar 1,5 slag overblijft (; deze stond op 3 slagen). Het mengsel krijgt zodoende minder lucht (= rijker mengsel) maar het resulteerde niet in een verbeterde start. De behuizing van de choke heb ik nader geïnspecteerd. De elektrische choke heeft een iele ronde rubberen ring die voor de afsluiting moet zorgen om zodoende geen valse lucht te trekken. Nu mijn vermoeden is dat de scooter daar valse lucht trekt, heb ik getracht deze beter af te dichten d.m.v. vloeibare pakking over de iele ronde rubberen ring. Helaas bleef het starten slecht. Daarna de behuizing van de choke losgemaakt van de carburateur. Tussen de carburateur en de behuizing van de choke zit wederom een ielige rubberen pakking. Ook deze heb ik getracht beter af te dichten d.m.v. vloeibare pakking maar zonder resultaat. De scooter blijft slecht starten; alleen door de luchttoevoer naar het luchtfilter te blokkeren, kan de scooter gestart worden.
M.i. moet het probleem toch bij de choke gevonden worden nu de scooter goed en regelmatig loopt als deze eenmaal gestart is. Namelijk, als de motor warm is dan start deze meteen. Echter, ik ben nu door mijn ideeën heen qua mogelijke oplossing. Heeft iemand suggesties?
Ik ondervindt veel startproblemen met een Chinese 4takt scooter die voorzien is met een Dellorto ECS Euro4 carburateur.
Als de scooter eenmaal loopt – na lang starten – dan werkt de choke m.i. goed nu de motor kort op hogere toeren loopt en daarna terugvalt naar stationair. Ook ondervind ik geen problemen als deze warm is; optrekken gaat prima en volgas loopt de scooter ook goed. M.i. kan ik uitsluiten dat er een lek in het spruitstuk is nu de scooter regelmatig loopt; zowel stationair als ook vol gas. De benzinetoevoer heb ik getest en is oké. De bougie vonkt goed en de kleppen heb ik gesteld. Solenoids zijn niet verstopt en het luchtfilter is nieuw. Carburateur heb ik gereinigd en met hoge druk doorgespoten. Echter, het starten bleef slecht.
De enige manier om de scooter te starten, is door de luchttoevoer naar het luchtfilter te blokkeren. Dit houdt m.i. in dat het mengsel te veel lucht bevat bij de koude start. Ik heb zodoende de luchtstelschroef verder naar binnen gedraaid zodat er nog maar 1,5 slag overblijft (; deze stond op 3 slagen). Het mengsel krijgt zodoende minder lucht (= rijker mengsel) maar het resulteerde niet in een verbeterde start. De behuizing van de choke heb ik nader geïnspecteerd. De elektrische choke heeft een iele ronde rubberen ring die voor de afsluiting moet zorgen om zodoende geen valse lucht te trekken. Nu mijn vermoeden is dat de scooter daar valse lucht trekt, heb ik getracht deze beter af te dichten d.m.v. vloeibare pakking over de iele ronde rubberen ring. Helaas bleef het starten slecht. Daarna de behuizing van de choke losgemaakt van de carburateur. Tussen de carburateur en de behuizing van de choke zit wederom een ielige rubberen pakking. Ook deze heb ik getracht beter af te dichten d.m.v. vloeibare pakking maar zonder resultaat. De scooter blijft slecht starten; alleen door de luchttoevoer naar het luchtfilter te blokkeren, kan de scooter gestart worden.
M.i. moet het probleem toch bij de choke gevonden worden nu de scooter goed en regelmatig loopt als deze eenmaal gestart is. Namelijk, als de motor warm is dan start deze meteen. Echter, ik ben nu door mijn ideeën heen qua mogelijke oplossing. Heeft iemand suggesties?