Kymco Like (2010) olieverbruik

MrKymco

New Member
Hallo allemaal,

Tijdje terug heb ik een Kymco Like (2010) gekocht op 3800km. Meteen 0,7-0,8 L vol synt. 10W40 olie vernieuwd en intensief in gebruik genomen voor woon werk verkeer. Benzine verbruik is op de tank gemeten ongeveel 1:35,7.

Echter het oliemeting raak ik in de war de peilstok heeft 5 kruisjes en elke keer na een kilometer of 100 zit die op 2 kruisjes:

vol [xxxXX] leeg

Dit gepeild op de middenstandaard met voorwiel op de grond en de peilstok helemaal ingedraaid.

Ik lees op het internet dat de Like's destijds in China zijn geproduceerd en weliswaar verkeerd olieschraap-veren zijn gebruikt..

Wie herkent dit bij zijn/haar Kymco?
Of peil ik verkeerd?

Rij momenteel voor woon werk verkeer zo een 32km per dag en rij rustig tot warm geworden is (eerste 3-5km) en dan half-tot driekwart tot waar begrenzer in-kickt..

Huidige km-stand ~5500km. Groeten.
 
Advertisement - register to remove this

0: rookt je motor/ruikt ie naar olie?
1: je peilt volgens mij verkeerd: je moet vullen en peilen met de peilstok òp de schroefdraad.
2: doordat je eerst al een tijd te veel olie hebt gevuld, heb je de olie er min of meer dóórheen gedouwd.
3: als je nu nog olie peilt met je peilstok òp de schroefdraad, al is het het onderste kruisje, zou ik voorzichtig kijken of hij dáár wel blijft staan als je rijdt (elke motor heeft zijn eigen favo niveau, bijvullen tot bovenaan veroorzaakt meer verlies dan dat het goed voor je motor is. (zeker als je verkeerd peilde) wel een klein flesje meenemen onderweg voor het geval hij wel verder zakt.
 
  • Met de blote oog geen olie rook te zien, tijdens stilstaan bij stoplichten ruikt die alleen niet echt olieverbranding..
  • Heb het zonet opnieuw gepeild compleet ingeschroefd 3 kruisjes, en alleen insteken tot schroefrand 2 kruisjes een kant en 1 kruisje andere kant..
  • Ik kijk het even aan en neem voor de zekerheid een klein flesje met olie mee..
Bedankt voor je reactie @C-Row
 
Hallo allemaal na mijn vorige bericht heb ik nog ~50km gereden (3 x 16km) en momenteel is de olieniveau teruggezakt naar 1 kruisje. Hierbij dus op middenstandaard en peilstok vanaf schroefrand...

Nog een detail dat ik wilde vragen..
Kymco handleiding raad 10W40 aan maar ik heb nog eens vol-synthetisch gedaan (Shell advance). Kan vol-synthetisch eventueel invloed hebben op mogelijke olieverbruik?

Fijne avond.
 
Ik heb ook een Kymco like uit 2010 en deze begon rond de 10k ook olie te verbruiken.
Tijdens die periode goedkope olie gebruikt.
Cilinder, zuiger maar ook de kop vervangen omdat de kleppen lekten. Verbruikt nu geen olie meer.
Altijd volsyntheet 10w40 er in.
Olie peilen met uitgedraaide peilstok even dippen.
Kymco komt uit Taiwan.
 
Dankjewel voor de toelichting @Broos .

Heb je voor originele onderdelen gekozen qua cilinder, zuiger etc. ?

Ik ga het nog een week aankijken met de olieverbruik en mocht het inderdaad verbruiken; dan moet er actie ondernomen worden. Regelmatig olie bijvullen is ook niet de bedoeling..

Als consequent gebruiker wil je daar niet naar omkijken..
 
Begin dan gewoon met de klepseals, en evt de zuigerveren (of eigenlijk olieschraapveer) Daar gaat het meestal mis. Om nou meteen alles compleet te vervangen is wel heel overdreven. Helemaal met zo weinig kilometers.

Olie was wel gewoon 10w40? Dunnere olie kan wel voor meer olieverbruik zorgen. Maar dat kan eigenlijk ook nooit zo veel zijn. Vol syntheet is alleen maar goed.
 
het ergste olieverbruik dat ik van kleine viertaktmotoren ken, komt door verdunning door benzine, van de idioot kleine hoeveelheid olie die er al in zit: hij wordt snel dunner, waarna hij makkelijk opbrandt. daar kan "bij zonsverduistering door engeltjes geblende volsyntheet" ook weinig aan veranderen.
bij automotoren die veel kleine stukjes rijden, stijgt het oliepeil zelfs, als die benzine er niet weer uit dampt. maar die verdunde olie smeert allerminst. het domste wat je daarmee kan doen is denken dat hij geen olie verbruikt (omdat deze op peil blijft), en deze dan niet of pas later verversen "omdat je toch maar weinig rijdt".
bij vrachtwagens, en later personenauto's waar ik 30K per jaar mee reed, kon je ook zien wanneer de olie òp begon te raken, dan begon het peil ineens te zakken. (vaak tussen 10 en 12K) terwijl 15K was voorgeschreven. voor nood vulde ik dan bij, maar dan bestelde ik ook alvast een grote kan plus filter om te gaan verversen. ik denk dat mijn Kymco binnenkort ook weer verse olie van de Action krijgt .
Post automatically merged:

Nog een detail dat ik wilde vragen..
Kymco handleiding raad 10W40 aan maar ik heb nog eens vol-synthetisch gedaan (Shell advance). Kan vol-synthetisch eventueel invloed hebben op mogelijke olieverbruik?

Fijne avond.
als die volsyntheet ook maar 10W40 is kan dat geen kwaad.
 
Last edited:
Back
Top