Hanway start niet en maakt tikkend geluid vanuit zekering

dax_driver

New Member
Beste mensen

Ik heb een hanway raw 50 schakelbrommer gekocht ongeveer een jaar geleden. Ik ga mooi om de zoveel km op onderhoud en laatste onderhoud was een week geleden. Nu heb ik een probleem. Hij start niet meer (elektrisch en kickstart). Zelfs de startmotor wil niet gaan en de kickstart is stroef. Het enige wat ik hoor is een tikkend geluid vanuit de “fuse 20A” althans dat staat erop. Ik neem aan dat dat de zekering is. Ik dacht eerst aan een lege accu maar claxon en lichten enzo doen het wel nog. Veel weet ik niet van elektronica en batterij enzo daarom dat ik het hier eens vraag. Hopelijk weet iemand raad.
(Zie foto van de fuse)

Groetenimage.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Als de kickstart stroef gaat dan zit er iets vast of loopt aan of er is een probleem met cilinder/zuiger.

Probeer eens te draaien aan het vliegwiel met de hand en kijk eens of dat wel soepel gaat. Zo ja dan kun iig cilinder/zuiger afstrepen.
 
Bedankt voor je antwoord ik zal dat eens checken. Maar heeft dat dan ook te maken met het feit dat hij elektrisch ook niet wil starten en dat de startmotor niet draait?
 
Hoi, het kan best zijn dat er zoveel weerstand is dat de startmotor niet sterk genoeg is om het blok rond tedraaien.
Die klik die je hoort is waarschijnlijk van de startmotor.
 
Bedankt voor je antwoord ik zal dat eens checken. Maar heeft dat dan ook te maken met het feit dat hij elektrisch ook niet wil starten en dat de startmotor niet draait?
Het enigste wat ik even snel kan bedenken is dat de bendex niet terugkomt en dus dus blijft ingrijpen in de starterkrans. Dus dan gaat het met de kickstart ook stroef want dan draait de startmotor ook mee. Maar dan zou je dat ook wel kunnen horen als je je oor bij de startmotor houdt. Maar dan moet de accu ook zwak zijn anders zou je wel met de startmotor moeten kunnen starten.
 
Het enigste wat ik even snel kan bedenken is dat de bendex niet terugkomt en dus dus blijft ingrijpen in de starterkrans. Dus dan gaat het met de kickstart ook stroef want dan draait de startmotor ook mee. Maar dan zou je dat ook wel kunnen horen als je je oor bij de startmotor houdt. Maar dan moet de accu ook zwak zijn anders zou je wel met de startmotor moeten kunnen starten.
Dus startmotor openmaken en vliegwiel controleren zie ik hier nu voorlopig als werk denk ik dan.
Post automatically merged:

Zoals @symmie al zij,

Even draaien aan vliegwiel en kijken of zuigertje los is. En daarna veder kijken, zoals startmotor testen enzovrt
Top! ik hou jullie op de hoogte
 
Mijn fout ik was verkeerd daarnet. Op de foto die ketting is blijkbaar de elektrische starterketting en deze zit niet mooi op het tandwiel denk ik. Hij zit muurvast.

De moer vd tandwiel zit vast of de ketting? Op de foto lijkt de ketting prima op de tandwiel. Ik weet niet hoe het is met de andere tandwiel, dat kan ik uiteraard niet zien op deze foto.
Post automatically merged:

Is 1 (of beide) tandwielen er af geweest toen je met onderhoud bezig bent geweest? Is een vd tandwielen verkeerd om gemonteerd wellicht?
 
Last edited:
Back
Top