Beste forumleden,
Ik heb een piaggio zip 2t uit Duitsland gekocht. Dit was een 25kmh model die ik ingevoerd heb op brom. Ondertussen heb ik deze opgevoerd en ontgrensd en daarbij heb ik wat vragen.
Ik lees hier vaak van bartj en bruteforce dat het weghalen van de ‘slangpilaar’ in het luchtfilter geen extra vermogen geeft maar wel extra geluid en, if anything, dit het afstellen alleen maar moeilijker maakt. (Het gaat hier om het buisje in het luchtfilter waar het luchtfilter lucht van de buitenwereld aanzuigt).
Er zijn alleen 2 verschillende van die slanpilaren, een lange en een korte (zie de links hieronder). Volgens technische tekeningen op easyparts en zandri komt de lange in elke zip 2t AC en de korte alleen in de zip sp (LC).
Korte: https://www.cityparts.nl/luchtfilte...MImNrHu6GwhQMVRQcGAB3TywHMEAQYGCABEgL1n_D_BwE
Lange: https://www.k-parts.nl/slangpilaar-...MImNrHu6GwhQMVRQcGAB3TywHMEAQYAiABEgLkoPD_BwE
Mijn conclusie was hierbij dat de korte misschien voor meer lucht zorgen (en dus mogelijk betere prestaties) met dezelfde geluiddempende werking als de lange variant. Dit heb ik getest door de mijne (lange) kort te knippen.
Resultaat: Het geluid is nog steeds vrij zacht inderdaad maar hij stottert als een gek en komt nauwelijks vooruit (leek wel alsof de ontsteking overleden was). Hier is wel wat aan te doen door een kleine sproeier te monteren (heb ik nog niet getest) maar ik vond dit vrij vreemd gezien de scooter met de lange slangpilaar goed loopt (iets te rijk) en zonder slangpilaar ook goed loopt (iets te arm). De korte afgeknipte slangpilaar zat er goed in en ik heb hem tweemaal eruit gehaald en er opnieuw in gedaan met hetzelfde resultaat.
Mijn vraag is eigenlijk nu:
-voor welke scooters is de korte slangpilaar bedoeld en is het het waard om mijn scooter af te stellen op de korte slangpilaar?
-welke slangpilaar bedoelen bartj en bruteforce wanneer zij het hierover hebben; de korte of de lange?
-heeft de lange slangpilaar ook geen invloed op de prestaties of verwijzen bruteforce en bartj wanneer ze dat zeggen naar de kortere variant?
Mocht het relevant zijn wat mijn setup is om deze vragen te beantwoorden:
Dr70
Sitoplus
17.5mm carb, sproeier 80
Alle andere restricties zijn uit de scooter
Malossi multivar, 6.4gr rollen
Witte drukveer, witte trekveren
Doppler krukas met blauwe wangen
Eventuele andere opmerkingen op de rest van de setup zijn altijd welkom maar vgm is dit zo’n beetje de meest standaard setup waar een dr70 wel van houdt.
En dan nog even een snelle vraag: de scooter gaat met deze setup max 80 teller (73 gps). Kan dit zijn omdat er snorvertanding inzit omdat het dus een Duits 25kmh model was? Hij lijkt niet echt belachelijk veel toeren te maken maar zelfs bultje af gaat hij niet harder dan dat. Is een 2002 model, weet niet of ze toen nog snorvertanding gebruikte om de 25kmh modellen te begrenzen.
Alvast dank!
Ik heb een piaggio zip 2t uit Duitsland gekocht. Dit was een 25kmh model die ik ingevoerd heb op brom. Ondertussen heb ik deze opgevoerd en ontgrensd en daarbij heb ik wat vragen.
Ik lees hier vaak van bartj en bruteforce dat het weghalen van de ‘slangpilaar’ in het luchtfilter geen extra vermogen geeft maar wel extra geluid en, if anything, dit het afstellen alleen maar moeilijker maakt. (Het gaat hier om het buisje in het luchtfilter waar het luchtfilter lucht van de buitenwereld aanzuigt).
Er zijn alleen 2 verschillende van die slanpilaren, een lange en een korte (zie de links hieronder). Volgens technische tekeningen op easyparts en zandri komt de lange in elke zip 2t AC en de korte alleen in de zip sp (LC).
Korte: https://www.cityparts.nl/luchtfilte...MImNrHu6GwhQMVRQcGAB3TywHMEAQYGCABEgL1n_D_BwE
Lange: https://www.k-parts.nl/slangpilaar-...MImNrHu6GwhQMVRQcGAB3TywHMEAQYAiABEgLkoPD_BwE
Mijn conclusie was hierbij dat de korte misschien voor meer lucht zorgen (en dus mogelijk betere prestaties) met dezelfde geluiddempende werking als de lange variant. Dit heb ik getest door de mijne (lange) kort te knippen.
Resultaat: Het geluid is nog steeds vrij zacht inderdaad maar hij stottert als een gek en komt nauwelijks vooruit (leek wel alsof de ontsteking overleden was). Hier is wel wat aan te doen door een kleine sproeier te monteren (heb ik nog niet getest) maar ik vond dit vrij vreemd gezien de scooter met de lange slangpilaar goed loopt (iets te rijk) en zonder slangpilaar ook goed loopt (iets te arm). De korte afgeknipte slangpilaar zat er goed in en ik heb hem tweemaal eruit gehaald en er opnieuw in gedaan met hetzelfde resultaat.
Mijn vraag is eigenlijk nu:
-voor welke scooters is de korte slangpilaar bedoeld en is het het waard om mijn scooter af te stellen op de korte slangpilaar?
-welke slangpilaar bedoelen bartj en bruteforce wanneer zij het hierover hebben; de korte of de lange?
-heeft de lange slangpilaar ook geen invloed op de prestaties of verwijzen bruteforce en bartj wanneer ze dat zeggen naar de kortere variant?
Mocht het relevant zijn wat mijn setup is om deze vragen te beantwoorden:
Dr70
Sitoplus
17.5mm carb, sproeier 80
Alle andere restricties zijn uit de scooter
Malossi multivar, 6.4gr rollen
Witte drukveer, witte trekveren
Doppler krukas met blauwe wangen
Eventuele andere opmerkingen op de rest van de setup zijn altijd welkom maar vgm is dit zo’n beetje de meest standaard setup waar een dr70 wel van houdt.
En dan nog even een snelle vraag: de scooter gaat met deze setup max 80 teller (73 gps). Kan dit zijn omdat er snorvertanding inzit omdat het dus een Duits 25kmh model was? Hij lijkt niet echt belachelijk veel toeren te maken maar zelfs bultje af gaat hij niet harder dan dat. Is een 2002 model, weet niet of ze toen nog snorvertanding gebruikte om de 25kmh modellen te begrenzen.
Alvast dank!